Din punct de vedere al asezarii geografice Cariera Banceni se afla in Muntii Zarandului, pe Valea Crisului Alb, in bazinetul Vaii Talagiului, situata intre coordonatele geografice Stereo 70: x=532861, y=304927 si x=532966, y=305009.
Din punct de vedere geomorfologic zona este deluroasa cu o cota maxima in zona de 841 m., la Virful lui Ardei, iar cota terenului in zona carierei este de circa 250 m. Drumul de acces auto este in lungime de 2 km. de la D.C. 51 Plescuta-Talagiu-Varfurile, tot la 2 km. de cariera aflandu-se si rampa de incarcare a fostei Halte comerciale Talagiu situata pe Calea ferata Arad- Brad, la distanta de 126 km. de Arad.
Din punct de vedere petrografic rocile sunt de bazine neovulcanice predominant magmatice si metamorfice. In zona carierei s-au exploatat andezite piroxenice neovulcanice cu textura compacta si coloratie cenusiu verzuie. De asemenea in proximitatea carierei in cauza se afla inca o cariera numita Talagiu-Stei, tot de andezite cu coloratie cenusiu albastruie. Pe langa zacamintele de andezit in zona se gasesc zacaminte cunoscute si evaluate geologic de pirite, calcopirite, metale rare, argile si caolinit. Toata aceasta diversitate mineralogica confera zonei multe oportunitati de exploatare industriala, drumurile de acces fiind relativ scurte, practicabile, iar actualele tehnologii permitand valorificarea optima a tuturor acestor minerale.
Cariera Banceni s-a deschis initial in anul 1962 prin mutarea organizarii de santier de la Cariera Talagiu – Stei unde stratul de decopertare facuse exploatarea ineficienta. A functionat in cadrul Intreprinderii Judetene de Industrie Locala apoi sub egida Ministerului Transporturilor (Santierul 33 Constructii C.F.R. Arad), pana in anul 1994 cand s-a inchis. In toata aceasta perioada a existat licenta de exploatare a pietrei, actualmente perimetrul de exploatare fiind in conservare cu rezerve calculate geologic de aprox. 8 milioane tone. Pe perioada functionarii s-au extras in medie 15.000 tone de agregate de piatra lunar.
Extractia pietrei s-a facut prin procedeul clasic de forare si impuscare cu explozivi, producandu-se urmatoarele sortimente:
-piatra bruta pentru constructii;
-piatra fasonata manual sau mecanic in pavele, calupi, borduri. Facem precizarea ca prin slefuire se pot obtine sortimente cu valori estetice ridicate, datorita coloratiei si mineralelor din componenta.
-piatra concasata mecanic in urmatoarele sortimentatii:
-piatra sparta pentru balastrat drumuri;
-piatra sparta pentru terasamente cai ferate;
-piatra sparta poliedrica (cribluri) pentru betoane speciale si imbracaminti asfaltice, in patru sortimente de baza clasificate dupa diametru in criblura 0-4, 4-8, 8-15, 15-25, la care se adauga sortimentul 25-63 folosit la terasamentele de cale ferata. In mod deosebit criblurile de la Cariera Banceni au fost folosite la pistele aeroporturilor Arad si Timisoara data fiind structura lor mult mai apropiata de cea glomerulara decat de cea lamelara.
Utilajele folosite pentru incarcare au fost excavatoare bagger si incarcatoare frontale articulate tip Stalowa-Wola, iar transportul la si de la Statia de concasare s-a facut cu autobasculante 6×4, cu sarcina utila de 16 tone, tip Raba.
Concasarea primara si secundara s-au facut cu statii de concasare si sortare actionate electric situate in cariera si pe platforma specializata, sortimentele rezultate fiind la cererea beneficiarului spalate.
Beneficiarii principali ai produselor concasate de cariera au fost primariile din zona, SNCFR, Directiile de drumuri nationale, judetene si comunale, precum si unele obiective speciale (Aeroportul Arad, Aeroportul Timisoara). Piatra fasonata s-a livrat vagonabil pana la Orsova de unde ajungea cu barjele pe Dunare in Ungaria si Germania. Distanta pe calea ferata de la Talagiu la Arad este de 126 km.
S-a experimentat taierea de placi si slefuirea lor pentru placaje exterioare si chiar interioare rezultatele fiind deosebit de bune.
La momentul actual Cariera este structurata in trei terase, decoperta medie necesara este de 0,7 m., iar reteaua electrica de medie tensiune (20kv), trece pe langa cariera la o distanta de circa 50ml.
S-au initiat demersurile pentru obtinerea permisului de exploatare, estimand la maxim 1 luna de zile durata de finalizare a lor.
Cariera este situata pe pasunea impadurita a Comunei Plescuta, unitate administtativ teritoriala proprietara a carierei conform C.F. nr. 14 Plescuta. Eventuala extindere a suprafetei prin exploatrea pietrei se poate face fara nici o dificultate in cadrul pasunii respective si in temeiul contractului de concesiune incheiat cu S.C. FOREST NATUR FRUCT S.R.L., societatea care a si comandat obtinerea permisului de exploatare.
S.C. Forest Natur Fruct S.R.L., persoana juridica Romana, cu sediul in Arad, Drumul Curticiului, km. 4, hala 5 B, jud. Arad, C.I.F. RO 28134185, Nr. O.R.C. Arad J 02/221/2011este singura care detine permis de exploatare si licenta pentru perimetrul carierei, respectiv singura persoana care are detine temei juridic(contract concesiune) pentru exploatare.
Cariera detine toate actele necesare pentru exploatare, indeplind conditiile legale pentru functionare.
In prezent cautam colaboratori pentru exploatare.
Contact:
email: mgarad2004@yahoo.com sau office.forest2014@gamail.com
tel: 0743600494 sau 0257284488